|
 |
نشست تخصصی خدمات عمومی شهروندمحور |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1402/7/25 | |
|
نشست تخصصی خدمات عمومی شهروندمحور
.jpg) |
|
|
|
|
|
|
 |
ششمین نشست بهینه سازی مصرف آب و پساب در نیروگاه |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1401/4/10 | |
|
 |
|
|
|
|
|
|
 |
پنجمین نشست بهینه سازی مصرف آب |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1401/2/19 | |
|
پنجمین نشست بهینه سازی مصرف آب و پساب در نیروگاه مجنمع فولاد مبارکه اصفهان

|
|
|
|
|
|
|
 |
روز ملی کیفیت |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/10/18 | |
|
نشست روز ملی کیفیت
|
|
|
|
|
|
|
 |
چهارمین نشست بهینه سازی مصرف آب |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/10/18 | |
|
چهارمین نشست بهینه سازی مصرف آب و پساب در نیروگاه شهید مفتح همدان
تاریخ برگزاری: ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ساعت ۱۰ الی ۱۲
برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های ۸۸۳۰۱۷۶۲ و ۸۸۳۰۰۹۳۰ تماس حاصل فرمایید
 |
|
|
|
|
|
|
 |
دومین نشست بهینه سازی مصرف آب |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/10/5 | |
|
دومین نشست بهینه سازی مصرف آب
 |
|
|
|
|
|
|
 |
گفت و گو با جناب آقای دکتر قاسم انصاری |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/9/8 | |
|
گفت و گو با جناب آقای دکتر قاسم انصاری در شماره نوزدهم ماهنامه بهره وری ملی مهر و آبان سال ۱۴۰۰

 |
|
|
|
|
|
|
 |
سلسله نشست های به اشتراک گذاری دانش بهره وری |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/6/23 | |
|
سلسله نشست های به اشتراک گذاری دانش بهره وری
 |
|
|
|
|
|
|
 |
نقش توانمند سازی منابع انسانی در موفقیت صنعت و تجارت |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/6/23 | |
|
نقش توانمند سازی منابع انسانی در موفقیت صنعت و تجارت
|
|
|
|
|
|
|
 |
بهره وری و اقتصاد چرخشی |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/6/23 | |
|
بهره وری و اقتصاد چرخشی
|
|
|
|
|
|
|
 |
عوامل ایجاد کننده رفتارهای دانشی غیر بهره ور |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/6/22 | |
|
عوامل ایجاد کننده رفتارهای دانشی غیر بهره ور
|
|
|
|
|
|
|
 |
میزگرد علمی در رادیو گفتگو |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/6/8 | |
|
برنامه گفتگوی علمی رادیو گفتگو ساعت ۲۱ الی ۲۲ روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۳ و ۲۴ مردادماه موج اف ام ردیف ۱۰۳.۵ با حضور آقایان مهندس مهریان و مهندس شاکری اعضای هیات مدیره انجمن مهندسی بهره وری صنعت برق ایران برگزار گردید.


|
|
|
|
|
|
|
 |
سلسله نشست های بهره وری |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/6/6 | |
|
سلسله نشست های بهره وری
 |
|
|
|
|
|
|
 |
استاندارد و کیفیت دو بال توسعه کشور |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/3/30 | |
|
صبح روز شنبه ۲۹ خردادماه با هدف ترویج فرهنگ بهره وری و ارتقای آن، اعضای انجمن مدیریت بهره وری ایران با رییس سازمان ملی استاندارد ایران دیدار و گفت و گو کردند.
در این دیدار رییس سازمان ملی ایران با اشاره به اینکه استاندارد و کیفیت دو بال توسعه هستند بر استفاده از توان انجمن های علمی از جمله انجمن مدیریت بهره وری ایران در زمینه های مختلف و به ویژه آموزش کارشناسان مراکز آموزشی همکار و تدوین استانداردها تاکید کرد.
در ادامه، حسین مهریان رییس هیات مدیره انجمن مدیریت بهره وری آمادگی انجمن را برای گسترش همکاری های لازم اعلام کرد و گفت: به دلیل تجانس مفهوم کیفیت و بهره وری، انجمن می تواند به پیشبرد فعالیت ها و ماموریت های سازمان ملی استاندارد ایران کمک کند.
در این نشست پیشنهاد انجمن مدیریت بهره وری ایران برای ادغام در سازمان ملی استاندارد ایران به بحث و بررسی گذاشته شد.
|
|
|
|
|
|
|
 |
میزگرد تخصصی بهره وری |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/3/3 | |
|

در راستای بهره مندی از توان فکری اعضای شبکه ملی بهره وری ایران، سازمان ملی بهره وری ایران با مشارکت «انجمن علمی مدیریت بهره وری ایران» برگزار می نماید:
💢دومین رویداد از سلسله میزگردهای تخصصی بهره وری
🗒️ میزگرد تخصصی
«بهره وری مبتنی بر نوآوری»
✒️ اعضای میزگرد:
مهندس هوشنگ رستمیان، دکتر فاطمه هشدار، مهندس اسماعیل امینی، مهندس اسماعیل حبیبی
🗓️ تاریخ برگزاری:
دوشنبه ۱۰ خرداد ماه
🕗 ساعت برگزاری:
۱۰:۰۰ لغایت ۱۲:۳۰
💰حضور در این وبینار برای عموم آزاد و رایگان می باشد.
📃صدور گواهینامه الکترونیکی بلافاصله پس از رویداد
🌐سامانه ثبت نام و برگزاری:
سامانه آموزش های الکترونیک مرکز آموزش مدیریت دولتی
https://lms.smtc.ac.ir/course/view/۷۶۸۲

.jpeg) |
|
|
|
|
|
|
 |
مصاحبه با سرکار خانم نیره پیروزبخت |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/2/14 | |
|
مصاحبه با سرکار خانم مهندس نیره پیروزبخت
ریاست محترم سازمان ملی استاندارد ایران
بهرسم ادب و بهپاس تلاش پزشکان، پرستاران و کادر درمان کشور که بهحق حیات دوبارهای به بیماران کرونایی بخشیدند صمیمانهترین درودها و دعاهایم را نثارشان میکنم.
خاطره عطوفت و مهربانی دستان شفابخش و نگاههای امیدبخش همواره برای بیمارانی که صحت و سلامت دوبارهشان را مدیون دانش، کوشش و حس مسئولیتپذیری شما هستند به یادگار باقی خواهد ماند. باشد که در پناه او که نامش دوا و ذکرش شفاست همیشه شاد و شفابخش، بامحبت و سلامت بمانید...
به مناسبت هفته استاندارد با سرکار خانم مهندس نیره پیروزبخت، رئیس محترم سازمان ملی استاندارد ایران گفتوگویی کردیم که در ادامه مشروح آن را میخوانید:
ضمن تبریک روز جهانی استاندارد، نخستین سؤال را با استاندارد و جهش تولید آغاز کنیم. سازمان ملی استاندارد در سال جهش تولید چه برنامههایی را دنبال کرد؟
در ابتدا هفته استاندارد و روز جهانی استاندارد را به تولیدکنندگان، مصرفکنندگان، صاحبان صنایع، شرکتهای بازرسی همکار، آزمایشگاهها و درمجموع به همه آحاد جامعه بهویژه به خانواده بزرگ استاندارد تبریک میگویم.
همهساله رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته)، متناسب با شرایط کلی حاکم بر کشور، سال را به نامی مزین میکنند تا این مهم بتواند در سرلوحه برنامهریزیهای مسئولان و مردم قرار گیرد.
معظم له باری دیگر با اولویت قرار دادن اقتصاد کشور و رونق آن، سال ۱۳۹۹ را جهش تولید نامیدند که پیششرط این جهش اقتصادی بهطور حتم رعایت استانداردها است و توجه به تولید باکیفیت، توسعه صادرات و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
در این میان به تردید سازمان ملی استاندارد ایران بهعنوان یکی از اجزای تأثیرگذار بخش دولتی برحسب وظایف قانونی خود همواره همراه بخش تولید و صنعت بوده و با اجرای استانداردها زمینه حمایت از تولید و رونق کالای ایرانی و معرفی آن در سطح جهانی را فراهم نموده است.
در این شرایط استانداردهای ملی و بینالمللی بهعنوان ابزاری برای ارتقای سطح کیفیت تولید، نقش اساسی و تأثیرگذاری در تقویت موتور اقتصاد کشور و درنتیجه افزایش و جهش تولید ایفاد نماید.
حمایت از تولید پیششرط جهش تولید است: دراینباره چه اقداماتی در سازمان ملی استاندارد صورت گرفته است؟
این سازمان سال گذشته با برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان انجمنهای صنعتی، صنفی و تولیدی کشور، با نیازها و خواستههای تولیدکنندگان آشنا شد که نتایج آن جلسات، تدوین برنامهای برای ایجاد زیرساخت جهش تولید، از شروع روزهای کاری امسال بود.
استانداردهای تدوینشده برای کمک به تولیدکنندگان داخلی و تجار در سال جهش تولید مورد بازبینی قرار گرفت چراکه استانداردها برای شرایط عادی نوشتهشده و سختگیرانه نیست اما بااینوجود لازم بود تدابیر برای شرایط بحرانی و حساس بهمنظور تأمین سریع کالاهای اساسی و پرمصرف جامعه اتخاذ شود.
از طرفی با همکاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط تصمیماتی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان به محوریت ایمنی و سلامت افراد جامعه همراه با افزایش سطح کیفی در نظر گرفته شد.
یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال جهش تولید، حمایت از محصولات دانشبنیان است، سازمان ملی استاندارد ایران برای تجارت محصولات دانشبنیان و فناوریهای نوین چه اقداماتی را انجام داده است؟
فرایند استانداردسازی و صدور گواهی محصولات دانشبنیان در سال جهش تولید با شتاب بیشتری در سراسر کشور گسترش خواهد یافت. این گواهیها نقش مهمی در گسترش تجاریسازی محصولات دانشبنیان و راهیابی این محصولات به بازارهای داخلی و بینالمللی دارد.
با بازنگری و تصویب شیوهنامه ارزیابی محصولات دانشبنیان گام اساسی در راستای شفافیت، چابک سازی و روانسازی فرایند ارزیابی برداشته شد، بهنحویکه راه برای ورود به بازارهای ملی و بینالمللی هموار خواهد شد.
سازمان ملی استاندارد ایران در تلاش است با تلاش مضاعف در حوزه محصولات دانشبنیان، نقش خود را در افزایش شتاب علمی کشور و مقابله با تحریمهای ظالمانه ایفا کند. به همین منظور، امسال صدور گواهی انطباق برای دستکم ۵۰ محصول دانشبنیان را در برنامه دارد. این در حالی است که در دو سال گذشته نیز درمجموع ۵۰ گواهی انطباق محصولات دانشبنیان صادر شد.
همه دنیا درگیر پاندمی کرونا شدید و دولتها برای عبور از این بحران برنامههای متعددی را ترسیم و پیاده کردند. سازمان ملی استاندارد به راهکارهایی برای مقابله با بحرانهای احتمالی بهویژه اپیدمی کرونا داشته است؟
بهرسم ادب و بهپاس تلاش پزشکان، پرستاران و کادر درمان کشور که بهحق حیات دوبارهای به بیماران کرونایی بخشیدند صمیمانهترین درودها و دعاهایم را نثارشان میکنم.
خاطره عطوفت و مهربانی دستان شفابخش و نگاههای امیدبخش همواره برای بیمارانی که صحت و سلامت دوبارهشان را مدیون دانش، کوشش و حس مسئولیتپذیری شما هستند به یادگار باقی خواهد ماند.
باشد که در پناه او که نامش دوا و ذکرش شفاست همیشه شاد و شفابخش، بامحبت و سلامت بمانید...
رعایت پروتکلهای بهداشتی و برنامههای اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا در سازمان ملی استاندارد ایران نخستین اقدامی بود که از همان ابتدای شیوع این ویروس صورت گرفت. همچنین بخشهای مختلف سازمان ملی استاندارد ایران با تمام توان خود در کنار سایر نهادهای ذیربط برای مقابله با ویروس کرونا از هیچ کوششی دریغ نداشتند.
سیزده استاندارد ملی تجهیزات پزشکی و حفاظت شخصی برای مقابله با این ویروس تدوینشده و بهصورت رایگان در دسترس متولیان تولید این محصولات قرار گرفت. این استانداردها شامل دستکشهای پزشکی، جراحی و معاینه یکبارمصرف، وسایل حفاظت تنفسی و ماسکهای یکبارمصرف، پوششها و گان های جراحی و مواد ضدعفونیکننده بود.
این استانداردها با تلاش محققان پژوهشگاه استاندارد و طرح و بررسی در کمیتههای ملی تدوین استانداردهای مربوطه با حضور متخصصان تدوین استاندارد به تصویب رسیده است.
امید است، با همراهی همه ارگانها و تلاش همگانی در رعایت ضوابط بهداشتی، بهزودی کرونا ا شکست دهیم.
با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری بهعنوان سال جهش تولید نامگذاری شده طبیعتاً اولویت با کسبوکارهایی است که میتواند به افزایش تولید ملی کمک کند. سازمان ملی استاندارد چه برنامهای برای کمک به ارتقای کیفیت محصولات خانگی و روستایی دارد؟
سال گذشته برای تحقق شعار رونق تولید نیز مصوبهای برای مشاغل خانگی از شورای عالی استاندارد اخذ شد تا با همکاری وزارت تعاون و معاونت امور زنان ریاست جمهوری، گواهی انطباق به مشاغل خانگی داده شود تا محصولاتشان را راحتتر به فروش برسانند.
بهمنظور ساماندهی ارزیابی و صدور گواهی اظهاریه انطباق برای محصولات تولیدی مشاغل خانگی و موافقت و مقرر شد سازمان ملی استاندارد ایران باهدف تولید و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی بهجز مواد غذایی و فرآوردههای مشمول مقررات اجری اجباری استاندارد، بر اساس روشهای اجرایی و دستورالعملها محصول موردنظر را ارزیابی و نسبت به صدور گواهی ارزیابی اظهاریه انطباق یا تائید نوع اقدام نمایند همچنین مقرر شد فهرستی از اولویتها تهیه و در مرحله اول بر اساس آنها ارزیابی انطباق انجام و گزارشی از چگونگی روند کار به شورای عالی استاندارد ارائه شود. برای حمایت از تولیدات روستایی برای نخستین بار در سال جهش تولید شاخص تولیدی به نام تعداد پروانه کاربرد حد مجاز آلایندهها در محصولات کشاورزی برای ارتقای کیفیت و ایمنی در برنامه سالیانه ادارات کل استاندارد استانها افزودهشده است که این اقدام علاوه بر ارتقای کیفیت تولید و ایجاد ارزشافزوده اقتصاد مقاومتی را عملیاتی میکند.
این اقدام موجب میشود در همه ادارات کل استانی اهتمام لازم برای بازرسی آزمون نمونه ارزیابی انطباق، بررسی مطابقت محصولات کشاورزی تولیدی با ضوابط محصول سالم، برگزاری کمیته علائم برای اعطای پروانه استاندارد و اعطای پروانه استاندارد تشویقی محصول سالم به کار گرفته شود.
سال گذشته ۱۰۰ پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلایندهها در محصولات کشاورزی صادر شود.
فعالیت هماهنگ دو دستگاه اجرایی (سازمان ملی استاندارد وزارت جهاد کشاورزی) در همه استانها موجب شد که شاهد رشد چشمگیر موفقیت زنان کشاورز در زمینه دریافت پروانه استاندارد داشته باشیم بهاینترتیب، خریداران این محصولات نیز با خاطری آسوده این محصولات را خریداری خواهند کرد.
با توجه به رشد تولید داخل کنترل و نظارتها با همان حساسیت و دقتی که مدنظرتان است صورت میگیرد؟
ایمنی و سلامت مردم برای سازمان ملی استاندارد ایران مهم است و بههیچعنوان توصیه پذیر نیستیم. این سازمان چندین سال است که در جهت حمایت از سلامت مردم طرح کنترل بازار را با نمونهبرداری از واحدهای مختلف در دستور کار خود قرار داده و در هفت سال گذشته هرسال حدود ۳۲۰ هزار واحد صنفی بازرسیشده است.
کنترل و بازرسی شهربازیها، مهدکودکها، زمینبازی، ایستگاههای گاز سوخت مایع، تلهکابین، تله سی یژ و بسیاری دیگر را در برنامه داریم و این در حالی است که اگر اعتبارات اجازه میداد حجم بیشتری را کنترل میکردیم تا کالا و خدمات بیکیفیت به دست مرد نرسد.
برنامههای سازمان ملی استاندارد ایران طبق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد در شورای عالی استاندارد به تصویب میرسد. مصوبات آخرین جلسه شورای عالی استاندارد که در مردادماه امسال برگزار د چه مواردی بود؟
دولتهای یازدهم و دوازدهم نسبت به برگزاری هفت دوره جلسات شورای عالی استاندارد مبادرت ورزیدند، در این شورا سیاستهای کلان سازمان ملی استاندارد ایران بررسی شد و شرح وظایف پژوهشگاه استاندارد که بر مبنای قانون جدید سال ۹۶ باید در این شورا مصوب شود، به تصویب رسید.
هفتمین جلسه شورای عالی استاندارد ۲۷ مردادماه با حضور معاون اول محترم رئیسجمهوری و وزیران محترم عضو شورا برگزار که در آن به پنج دستور کار رسیدگی شد که ازجمله آنها استاندارد اجباری عسل و سبوس گندم بود. همچنین مقرر د، موضوع استاندارد عسل با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی مشمول استاندارد اجباری شود که در فاز نخست، تولیدات صنعتی عسل را شامل میشود.
سبوس گندم که بهعنوان ماده اولیه خوراک دام مورداستفاده قرار میگیرد، حدود ۱۰ سال است که مشمول استاندارد اجباری است، اما برخی مسئولان خواستار خروج آن از شمول استاندارد اجباری بودند که درنهایت با این خواسته موافقت نشد.
تدوین استاندارد اجباری تجهیزات آزمون معاینه فنی خودروها، دیگر موضوع مورد رسیدگی در جلسه شورای عالی استاندارد بود که مقرر شد برنامه اولویتبندی و رسیدگی به آن تهیه شود تا در جلسه آینده شورای عالی استاندارد اجباری آن اعلام شود.
موضوع تدوین استانداردهای تجهیزات دفاعی وزارت دفاع نیز در جلسه شورای عالی استاندارد مطرح و موافقت شد، بر اساس ماده سه قانون تقویت و توسعه استاندارد، وزارت دفاع به تدوین استانداردهای مربوطه بپردازد و سازمان ملی استاندارد نقش ناظر در این زمینه را ایفا کند.
جایگاه استاندار در مجامع بینالمللی در چه سطحی قرارگرفته است؟ آیا شرایط تحریم و پاندمی کرونا باعث تغییری در حفظ جایگاه ایران در سازمان بینالمللی ایزو شده است؟
نقطه عطف تلاشهای بینالمللی سازمان استاندارد انتخاب مژده طبری، نماینده جمهوری اسلامی ایران به سمت ریاست کمیته کشورهای درحالتوسعه ایزو (DEVCO) برای دوره ۲۰۲۱-۲۰۲۲ توسط شورای بینالمللی استاندارد بود.
ریاست کمیتهای که بیش از ۱۳۰ عضو دارد نهتنها ساختار ایزو بلکه در تقویت همکاریهای دوجانبه منطقهای سازمان و کشور تأثیرگذار است.
روزی که پیشنهاد این انتخاب را بهعنوان یکی از اعضای ایزو اعلام کردم مورد استقبال شورای ایزو قرار گرفت. بیشک کسب اعتماد و آرا اعضای ایزو در شرایط کنونی که دشمنان از هر بزنگاهی برای به انزوا کشیدن ایران چشمپوشی نمیکنند، نتیجه مساعی، اعتبار بینالمللی و ارتباطات سازمان ملی استاندارد بوده است.
سازمان ملی استاندارد ایران باوجود همه مشکات و تحریمهای بینالمللی در دو سال اخیر توانست همچنان رتبه ۲۱ خود را در بین ۱۶۳ کشور عضو سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) را حفظ کند.
عضویت در هیئتمدیره فنی سازمان بینالمللی استاندارد (ISO)، عضویت در هیئتمدیره موسسه استانداردسازی و اندازهشناسی کشورهای اسلامی (SMIIC)، عضویت در مجامع سه سازمان بینالمللی اتحادیه تائید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه (PAC)، اتحادیه بینالمللی تائید صلاحیت آزمایشگاهی ILAC و مجمع بینالمللی تائید صلاحیت (IAF) بود که در حقیقت مجامع تائید صلاحیت بینالمللی هستند از دیگر افتخارات بینالمللی سازمان است.
این عضویتها چه کمکی به بخش صادرات میکند؟
موافقتنامههایی در زمینههای سیستم مدیریت کیفیت، سیستم مدیریت انرژی، ایمنی غذایی و زیستمحیطی، همچنین ایمنی و بهداشت شغلی با مجامع یادشده امضاشده و گواهینامههای صادره از سوی ایران در ۸۰ کشور جهان قابلپذیرش خواهد بود.
از طرفی امضای تفاهمنامههای متعدد همکاری بین سازمان با کشورهای منطقه و همسایگان به تسهیل صادرات به این کشورها کمک میکند.
هرچند با هر یک از پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا درگذشته تفاهمنامه همکاری داشتیم، اما لا امضای توافقنامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی یادشده در آبان پارسال، مسئولان سازمان ملی نیز در جلسات دو طرف حاضر میشوند و به ردوبدل کردن استانداردها، مقررات ارزیابی انطباق، نحوه رسیدگی به محمولههای صادراتی و وارداتی و غیره میپردازند که کمک ویژهای به تسهیل تجارت فیمابین خواهد بود.
در همین راستا شناسایی نهادهای ارزیابی انطباق کشورهای اوراسیا، بازنگری مقررات فنی واردات، ارزیابی انطباق، بهبود و توانمندسازی فرایندها در بستر فناوریهای نوین، توسعه مکانیزاسیون فرایندهای صدور گواهی صادرات و واردات نیز ازجمله اقدامات صورت گرفته است.
در شرایط کنونی صادرات در اولویت قرار دارد که موردتوجه دولتمردان نیز هست به همین منظور سازمان ملی استاندارد ایران برای توسعه صادرات، تسهیلاتی را در تأمین مواد اولیه، حد واسط، تجهیزات خطوط تولید محصولات صادرات محور در قالب بسته حمایتی ارائه کرد.
بهمنظور بهبود عملکرد نظارتی و ایجاد هم ازایی، جلسات مشترک با دستگاههای مرتبط با صادرات و واردات برگزار کردیم تا با همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران بازار برای کالاهای بیکیفیت ناامن شود.
ضرورت افزایش سطح نقشآفرینی ایران در استاندارد حلال جهان به چه میزان است؟
از مجموع ۳۳ کشور اسلامی تنها ۱۳ کشور عضو هیئتمدیره موسسه استانداردسازی و اندازهشناسی کشورهای اسلامی (SMIIC )هستند که ایران نیز عضو هیئتمدیره این موسسه است.
سازمان ملی استاندارد ایران در راستای انجام وظایف خود از اواخر دهه ۸۰ به شکلی منسجم در تدوین استانداردهای حلال و ایجاد ساختار انطباق در سطح ملی و بهویژه در سطح کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی (OIC) مشارکت فعال داشت تا ضمن تضمین حقوق اولیه هموطنان مسلمان در سطح کشور بتواند از این حقوق بر پایه فقه جعفری در سطح بینالمللی با هدایت حضرت آیتالله عالمی نماینده محترم ولیفقیه در وزارت جهاد کشاورزی در تدوین استاندارد غذای حلال و ارائه بیش از ۱۲۰ پیشنهاد به سازمان همکاریهای اسلامی (OIC) و توفیق انطباق این استاندارد با فقه جعفری به میزان بیش از ۹۵ درصد دفاع نماید.
امروز گواهی حلال از سوی بسیاری از کشورها ازجمله روسیه، ارمنستان و ازبکستان از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشورمان مطالبه میشود و در نظر داریم تا با سرعت بخشی به آن به توسعه صادرات غیرنفتی کشور سرعت ببخشیم تا بتوانیم سهمی از بازار ۲۵۰۰ میلیارد دلاری این تجارت را به خود اختصاص دهیم.
نگاه شما به استاندارد و ارزشهای اخلاقی و فرهنگی پیست؟
توسعه پایدار جامعه درگرو سلامت اجتماعی آن است. امروزه شاخصهای اجتماعی نظیر حقوق شهروندی، مسئولیت اجتماعی، سلامت اجتماعی و کدهای اخلاقی در سازمانها بیشازپیش اهمیت یافته است. ازاینرو استانداردهای جدیدی در کنار استانداردهای صنعتی برای تولیدات و خدمات تعریفشده است. بهعنوان نمونه ایزو ۲۶۰۰۰ برای استانداردهای مسئولیت اجتماعی تعریف و طراحیشده است و امروز در سطح جهانی به آن عمل میشود.
تعریف این استانداردها در حوزههای مختلف و ایجاد دستگاه مجری و نظارتی مناسب با آن میتواند افزایش کیفیت فعالیتهای سازمانها و درنتیجه بهبود کیفیت زندگی مؤثر باشد.
سازمان ملی استاندارد ایران میتواند در کنار استانداردهای صنعتی به این مهم اهتمام ورزد و با تعریف شاخصهای استاندارد اجتماعی مناسب با وضعیت کشورهای اسلامی نوآوری نموده ضمن توجه دادن همه دستگاهها به امور انسانی، اجتماعی و حقوق مردم در همه فعالیتها در بومیسازی استانداردهای بینالمللی متناسب باارزشهای ملی و دینی گام بردارد. |
|
|
|
|
|
|
 |
مصاحبه با جناب آقای مهندس هوشنگ رستمیان |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/2/14 | |
|
گفت و گو با
مهندس هوشنگ رستمیان
اینجانب هوشنگ رستمیان، فارغ التحصیل دوره اول دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی برق، مدیرعامل شرکت فنی و مهندسی رازک پژوهش با ۴۶ سال سابقه کار اجرایی، مدیریتی، مشاوره، تحقیق و پژوهش، عضو کمیته علمی کنفرانس نگهداری و تعمیرات، عضو کمیته علمی کنفرانس پایش وضعیت و عیبیابی، عضو کمیته علمی جایزه ملی تعالی سازمانی، نایب رئیس انجمن نگهداری و تعمیرات ایران به مدت شش سال، عضو هیئت مدیره و خزانه دار انجمن علمی کیفیت ایران، عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران، دبیر اولین جایزه ملی تعالی نگهداری ایران میباشم.
-
لزوم مبحث کیفیت را در زندگی روزمره جوامع بشری چگونه می بینید؟
این مقوله در طیف وسیعی از زمینهها، از جمله حوزههای توسعه بینالملل، بهداشت، و سیاست مورد استفاده قرار میگیرد. کیفیت زندگی نباید با مفهوم استاندارد زندگی که عمدتاً بر درآمد استوار است، اشتباه گرفته شود. در عوض، شاخصهای استاندارد کیفیت زندگی نهتنها شامل ثروت و استخدام هستند، بلکه شامل محیط زیست، سلامت جسمی و روانی، تحصیلات، تفریح و اوقات فراغت و تعلق اجتماعی نیز میشوند.
کیفیت زندگی، به نوعی بیانگر وضعیت افراد ساکن در یک کشور یا منطقه میباشد. نظریات اولیه مربوط به کیفیت زندگی، بیشتر بر نگرانیها و اولویتهای فردی تاکید داشتند؛ اما در سالهای اخیر مباحث نظری، از فرد محوری به سمت نگرانیهای اجتماعی نظیر امنیت، آزادی، گستردگی کیفیت زندگی و ساختار و کیفیت روابط اجتماعی افراد در جامعه تغییر یافته است.
به طور کلی میتوان کیفیت زندگی را با استفاده از شاخصهای ذهنی و عینی محاسبه نمود. شاخصهای ذهنی، منعکس کننده ارزیابی ذهنی افراد از زندگی میباشند. این ارزیابی با استفاده از اطلاعات افراد که وضعیت رفاهی خود را از طریق پرسشنامههای مختلف و یا سرشماریها، اظهار نمودهاند، به دست میآید. چنین شاخصهایی، نشان دهنده شرایط کلی زندگی افراد و نحوه نگرش آنها به این شرایط بوده و با جمعآوری و تحلیل آماری این شاخصها، میتوان به ارزشهای طبقات مختلف اجتماعی پی برد. محاسبات عینی کیفیت زندگی، بر پایه متغیرهای قابل لمس بنیان نهاده میشوند. این متغیرها به صورت معمول توسط نهادهای رسمی جمعآوری و منتشر میشود. حسابهای اقتصادی، بهداشت، آموزش، آلودگی شهری و سایر اطلاعات کلی، نمونههایی از اینگونه اطلاعات هستند. هدف روش عینی، بررسی وضعیت جامعه در حالتهای کلی مانند اقتصاد کلان، وضعیت کلی جامعه و شاخصهای مربوط به نفوس میباشد.[۳] طبق روش محاسبه عینی، کیفیت زندگی ممکن است به صورت رابطه متقابل میان چهار مشخصه اساسی فعالیتهای انسان تعریف گردد؛ این چهار مشخصه عبارتند از کیفیت جمعیت، رفاه مادی، کیفیت نظام اجتماعی و کیفیت اکوسیستم و محیط زیست.
کیفیت زندگی مناسب مستلزم ایجاد احساس فرد از شادی و رضایت است، قابلیت زندگی جامعه درشادی اعضایش نشان داده میشود. از آنجا کهشادمانی در سلامتی، عزت نفس و عملکرد افرادموثر است، باعث بهبود کیفیت زندگی میشود. حمایتهای اجتماعی افراد را قادر میسازد تا توانایی رویایی با مشکلات زندگی را داشته باشد.
از آنجاییکه همه تلاشهای انسانها در راستای ارتقای کیفیت وکسب رضایت همه جانبه از آن به عنوان محوریترین مسئله در امر توسعه جوامع تعریف میشود، بنابراین شناخت مسائلی که میتواند کیفیت زندگی و سلامت افراد را تحت تاثیر خود قرار دهند، ضروری به نظر میرسد.
-
نقش کیفیت در چرخه اقتصادی شرکتها و در جامعه چیست؟
پیشرفت علوم و فناوری، دگرگونی در شیوههای مدیریت و بهبود، راههای ارتباطی و استفاده از تجهیزات پیشرفته، فضای جدیدی را در روشهای نوین تولید و ارائه خدمات به وجود آورده است. در عصر تغییر و تحول مداوم، عکسالعملهای سریع و استفاده از نگرشهای نوین مدیریت در چرخه اقتصادی بنگاههای اقتصادی به عنوان شروط لازم برای بقاء هستند. لذا آمادگی در برخورد یا تغییرات و چالشها بایستی اصل اساسی در مدیریت مجتمعهای صنعتی و خدماتی باشد. صیانت از سرمایههای ملی، مدیریت مناسب و مطلوب بر تجهیزات و دارائیهای فیزیکی، ارایه خدمات و تولیدات کیفی، کاهش هزینه و توجه به نیازهای مشتریان با رویکرد تمرکز پایدار بر آنها، زمینه مناسبی را برای رشد و اجرای فرهنگ و نظریههای نوین مدیریت فراهم نموده است، در این راستا کیفیت به عنوان یک حرکت استراتژیک در توسعه مفاهیم و ضرورتهای مرتبط با تولید، خدمات، تحقیقات، مشاوره و ... باید به صورت جدی مورد توجه سازمانها قرارگیرد.
- چه رابطه ای بین کیفیت و بهره وری برقرار است؟
بیگمان رشد اقتصادی جوامع در گرو نرخ رشد بهرهروری آنان است، لذا تلاش برای بهبود بهرهوری، تلاش برای زندگی بهتر افراد و جامعه است. در دنیای رقابتآمیز امروز، بهرهوری به عنوان یک فلسفه و یک دیدگاه مبتنی بر استراتژی کیفیت مهمترین هدف سازمانها را تشکیل میدهد که میتواند همچون زنجیری فعالیتهای کلیه آحاد جامعه را در بر گیرد. فلسفه بهبود بهرهوری در سازمانها موجب میشود نیروی انسانی بتواند بهتر فکر کند، بیندیشد، بیافریند، نوآوری کند و نگرشی سیستمی پیدا کند. تفکری که به جای حال و گذشته، خلق و ساختن آینده است. خوشبختی، سعادت و بهرهوری هر ملتی وابسته به کار و تلاش همه اقشار جامعه بوده و بهرهوری معیاری برای ارزیابی این فعالیتها و تلاشها در بخشهای مختلف اجتماعی-اقتصادی است.
بهروری پایین موجب افزایش قیمت، بالا رفتن هزینه تولید، کاهش صادرات، کاهش اشتغال، تقلیل سرمایهگذاری و کاهش نرخ رشد اقتصادی میگردد لذا دهه اخیر با نظر به تحولات جاری، نگرش بیش از پیش سازمانها و مؤسسات تولیدی و خدماتی به ارایه خدمات و تولیدات کیفی، کاهش هزینه و باروری بهینه تولید و خدمات زمینه مناسبی را برای رشد و اجرای فرهنگ و نظریه مدیریت بهرهوری فراگیر فراهم نموده است.
ارتقای بهرهوری در مسیر رو به رشد سازمان در راستای کیفیت، یک رویکرد به سامان است که ضمن توجه به نیازهای ذینفعان سازمان، تأکیدی استراتژیک نه تنها بر کیفیت محصول و کیفیت بالا در همه پدیدههای سازمان دارد، بلکه فرآیندها و سیستمهای سازمان را در راستای بهبود مستمر و مطلوب کیفیت، طراحی و هدایت کرده و در کلیه واحدها، برنامهها، سیاستها و اهداف سازمان اولویت داده میشود. با توجه به اینکه بهرهوری پائین در سازمانها، شرکتها و مؤسسات مختلف ناشی از عوامل گوناگون است، برای ارتقای کیفیت قبل از هر چیز باید عوامل مؤثر بر بر استراتژی کیفیت را بهخوبی شناخت، این عوامل را میتوان به دو گروه کلان زیردستهبندی نمود:
-
عوامل مدیریتی(ناشی از ضعف مدیریتی) از قبیل: وجود تبعیض بین کارکنان، استفاده نکردن از تخصصها در مشاغل مربوطه، ناهماهنگی استعدادهای فردی و شغلی، تورم نیروی انسانی و غیره
-
عوامل انسانی از قبیل روابط مدیریت و کارکنان، میزان انگیزه کارکنان برای کار و بهبود روشها و سیستمهای جاری، مهارت نیروی کار، ترکیب نیروی کار، ناامنی شغلی، آموزش و تعلیم نیروی انسانی و غیره.
-
عوامل تشکیلاتی و فنی از قبیل کیفیت ابزارآلات، جانمایی و محل استقرار تجیهزات و ماشینآلات کارخانه، فرسایش و از بین رفتن زود هنگام ماشینآلات و غیره.
-
تلفات ناشی از مواد و ماشین، تلفات ناشی از عملکرد انسان، تلفات ناشی از تعامل نامناسب بین انسان، ماشین و مواد.
-
نوآوریهای طراحی محصول.
-
میزان استفاده از ظرفیت.
-
هزینههای انرژی.
-
...
-
تغییرات فناوری.
-
ایجاد و توسعه محصولات جدید.
-
روشهای نوین تولید
-
دسترسی به منابع مالی.
-
عقلایی کردن ساختار اقتصادی و بهرهروری.
-
مقررات زیست محیطی.
-
...
-
ارزیابی شما از تعهد سازمانها در مورد تعالی سیستمهای مدیریت کیفیت و کیفیت محصولات چگونه است؟
با عنایت به رقابتهای شدید اقتصادی در عرصه بین المللی و اینکه محیط اقتصادی به تغییرخود ادامه میدهد، بازارها کیفیت بهتر و بهتر محصول و خدمات را میطلبند و مشتریان حق انتخاب بیشتری میخواهند. تمام این پدیدهها نشان میدهدکه موفقیت امروز نمیتواند تضمینی برای موفقیت و پیروزی فردا باشد، صنایع بایستی با دقت تمام روندهای موجود را ارزیابی کنند و راهی را که به بقاء و موفقیت مداوم ختم میگردد، تعیین نمایند.
در عصر تغییر و تحول مداوم، عکس العملهای سریع و استفاده از نگرشهای نوین مدیریت به عنوان شروط لازم برای بقاء هستند، لذا آمادگی در برخورد با تغییرات و چالشها بایستی اصل اساسی در مدیریت واحدهای صنعتی باشد .
تعالی نظامهای مدیریت و مهندسی صحیح علمی، نظاممند و ساختیافته کیفیت با روشهای نوین مستقیماً برروی بهرهوری، هزینههای مستقیم تولید، به کارگیری، سود آوری، مزیتهای رقابتی و ... اثر میگذارد.
لذا عدم توجه به این مقوله باعت:
-
عدم افزایش بهرهوری وکارائی تولید.
-
عدم دستیابی به استانداردهای جهانی.
-
بالا رفتن هزینه و قیمت تمام شده تولید.
-
عدم توانائی در ارائه خدمات.
-
زیانهای هنگفت مالی.
-
...
میشود، این موضوع یعنی یک چرخش ۱۸۰ درجه نسبت به رویکرد افزایش بهرهوری تلقی میگردد.
لذا سازمانها و بنگاههای اقتصادی، باید مجهز به نظامهای علمی مدیریت و مهندسی فرآیندی کیفیت ساختیافته شوند.
در سطح کلان یا ملی وظیفه دولت است که با برنامهریزیهای لازم زمینه استقرار تعالی نظامهای علمی مدیریت و مهندسی فرآیندی کیفیت ساختیافته و بهرهور را فراهم سازد. اما در سطح خرد یعنی در سطح مؤسسات اقتصادی و تولیدی، وظیفه مدیران این واحدها است که با ایجاد جو مشارکت در محیط، در کارکنان احساس غرور نسبت بهکار را ایجاد و با تشویق کارکنان خوب و تلاشگر، گرایش و تعلق خاطر آنان را به محیط کار بیشتر کنند و همچنین با افزایش میزان صمیمیت و ایجاد روح همکاری در محیط کار، ارتباط کارکنان را نزدیکتر کنند و آنان را به مشارکت در استقرار نظامهای علمی مدیریت و مهندسی فرآیندی کیفیت ساختیافته و بهرهور شرکت تحت سرپرستی خود و کاهش ضایعات و اتلاف منابع راغب سازند. لازمه این امر شناخت و تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی و ارزیابی عملکرد فرآیندهای مختلف بنگاه اقتصادی و نتایج حاصله از این فرآیندها تاثیرات آنها بر کیفیت و تلاش لاینقطع جهت دگرگونی آن است که سیستمهای سازمان را در راستای بهبود مستمر و مطلوب و روند رو بهرشد امور مدیریت و مهندسی کیفیت هدایت کند. در این راستا میتوان راهکارهای زیر را پیشنهاد نمود :
-
اعلام تعهد و حمایت مدیریت عالی از برنامههای عملیاتی استقرار نظامهای علمی مدیریت و مهندسی فرآیندی کیفیت ساختیافته و بهرهور.
-
تشکیل کمیته عالی « کیفیت » متشکل از مدیران کلیه واحدهای سازمان، هستهها و تیمهای بهبود کیفیت با مشارکت فراگیر فرآیند گونه کارکنان ذیربط با نگرش ایجاد دوایر کیفیت یا گروههای بهبود در قالب گروههای کوچک کاری( گروههای پروژه).
-
تدوین استراتژی مدیریت و مهندسی کیفیت و جاری سازی عملیاتی آن.
-
ایجاد باور، اعتماد و اطمینان در کارکنان نسبت به استراتژی و برنامههای پیشنهادی.
-
بکارگیری مکانیزمهای ارزیابی عملکرد نظاممند کیفیت، تدوین و جاری سازی شاخصهای ارزیابی و سنجش عملکرد کیفیت از قبیل : اثربخشی، کارایی، انعطاف پذیری و کیفیت زندگی کاری.
-
برقراری آموزشهای اثربخش در تمام سطوح سازمان در رابطه مدیریت نگهداری نظاممند، ساختیافته و بهرهرور.
-
برقراری ارتباط و همکاری اثربخش بین واحدها و قسمتهای مختلف سازمان با بکارگیری فنون کار گروهی.
-
مدیریت، تمامی کارکنان مرتبط را از جزئیات کاری که در حال انجام آن هستند مطلع و آنان در بهبود فرآیندها مشارکت و یاری دهد.
-
سازگاری میان مدیریت و نیروی کار در روشهای بهبود نظامهای علمی مدیریت و مهندسی فرآیندی کیفیت ساختیافته و بهرهور.
-
از کارکنان انجام کار با کیفیت خواسته شود نه حاضر شدن بهموقع و خروج بهموقع از محیط کار.
-
مشکلات بومی سازی استانداردها در ایران چیست؟
برخی از مشکلات و موانعی که بر سر راه بومی سازی استانداردها در ایران وجود دارند را میتوان بهشرح زیر دستهبندی نمود:
-
تغییرات فناوری.
-
عدم پژوهش در زمینه توانمندیها و کاستیهای سازمانها و شرکتهای گوناگون موثر بر نظامهای علمی مدیریت و مهندسی فرآیندی کیفیت ساختیافته و بهرهور در ایران .
-
عدم برانگیختن و ایجاد آگاهی تاثیرات نظامهای علمی مدیریت و مهندسی فرآیندی کیفیت ساختیافته و بهرهور در تمام سطوح جامعه.
-
عدم تجزیه و تحلیل علت و معلولی درست اطلاعات.
-
عدم توجه به مدیریت مشارکتی.
-
عدم رقابت پذیری در کیفیت.
-
غفلت از توسعه مناسب، نظاممند و ساخت یافته منابع انسانی با نگرش تمرکز بر منافع ذینفعان سازمان.
-
بیعلاقگی به کار فعلی و انتقال پی در پی نیروی انسانی.
-
نبودن فضای مناسب برای ابراز عقاید نوین، ابتکارات و خلاقیتها در امور نظامهای علمی مدیریت و مهندسی فرآیندی کیفیت ساختیافته و بهرهور در سطح سازمان.
-
توسعه فناوری با توجه به مهارت کارکنان.
-
شکلگیری فرهنگ کمکاری، افسردگی و دلسردی در نظامهای علمی مدیریت و مهندسی فرآیندی کیفیت ساختیافته و بهرهور.
-
...
در راستای برطرف نمودن مشکلات و موانعی که بر سر راه بومی سازی استانداردها در ایران وجود دارند، میتوان مقولههای ذیل را مورد توجه قرارداد:
-
درک و شناخت از وضع موجود به منظور مواجه با آینده.
-
پیــوند میان برنامههای مدیریت و مهندسی کیفیت با برنامههای کسب و کار.
-
هماهنگــــی و انسجام بین اعمال تصمیم گیریهای سازمانی مرتبط با کیفیت.
-
اطمینان از به کارگیری اثربخش تر منابع سازمان.
-
فراهم آوردن مبنایی برای گسترش مفهوم سازی کیفیت و سازوکارهایی جهت تغییر توجه بیشتر به کارایی و اثربخشی بکارگیری کیفیت.
-
فرهنگ سازی به منظور ایجاد باور به کیفیت عالی فرآورده و خدماتی که همراه آن است.
-
فرهنگ سازی به منظور ایجاد باور به پذیرفتن اهمیت کیفیت در رشد و منافع اقتصادی.
-
تفاوت بین یک ارزیابی و ممیزی درسازمان چیست؟
ممیزی، عبارتست از یک فعالیت مستقل و سیستماتیک جهت بررسی عملکرد سیستم به منظورحصول اطمینان از انطباق فعالیتهای موثر بر کیفیت با ترتیبات برنامهریزی شده میباشد. ممیزی یک فرایند تصادفی(Random Check) است.
استاندارد ایزو ۹۰۰۰ ممیزی را این گونه تعریف می نماید: ممیزی فرآیندی سیستماتیک، مستقل و مدون برای کسب شواهد ممیزی و ارزیابی مبتنی بر واقعیت آن به منظور تعیین میزان برآورده شدن معیارهای ممیزی است.
یادآوری ۱: ممیزیهای داخلی که به آن ممیزی های شخص اول نیز گفته می شود، توسط خود سازمان یا از جانب آن به منظور بازنگری مدیریت و دیگر مقاصد داخلی انجام می شوند و ممکن است مبنایی برای خود اظهاری سازمان در مورد انطباق باشد. در بسیاری از موارد، به خصوص در سازمانهای کوچک، شرط استقلال میتواند نداشتن مسئولیت در حیطه فعالیتهایی که قرار است ممیزی شوند، اثبات شود.
یادآوری ۲: ممیزیهای خارجی شامل ممیزی هایی می باشند که معمولا به آن ها ممیزی های شخص دوم و شخص سوم گفته می شود. ممیزیهای شخص دوم توسط طرفهای ذینفع سازمان از قبیل مشتریان یا اشخصاص دیگری از جانب طرفهای ذینفع انجام می شود. ممیزیهای شخص سوم توسط سازمانهای ممیزی شونده بیرونی و مستقل، از قبیل سازمانهایی که انطباق با الزامات ایزو ۹۰۰۱ یا ایزو ۱۴۰۰۱ را ثبت کرده و یا گواهینامه مربوطه را اعطا مینمایند، انجام میشوند.
یادآوری ۳: به حالتی که در آن دو یا چند سیستم مدیریت با یکدیگر ممیزی شوند، ممیزی ترکیبی اطلاق میشود.
یادآوری ۴: به حالتی که در آن دو یا چند سازمان ممیزی کننده، برای یک ممیزی شونده با یکدیگر همکاری دارند، ممیزی مشترک اطلاق میشود.
ارزیابی فرآیندی است که طی آن نتایج عملکرد و فعالیتهای شرکت طوری تحت نظارت و کنترل قرار میگیرد که بتوان عملکرد واقعی را با عملکرد مطلوب مقایسه کرد." این فرآیند بازخورد لازم را به مدیران میدهد تا بتوانند نتایج را ارزیابی کنند و در صورت لزوم اقدامات تصحیح کننده و اصلاحی را اتخاذ کنند.
با توجه به مفهوم و تعریف ارزیابی، نقشهای زیادی برای آن متصور است که وابسته به هدف، زمان و نحوه اجرای ارزیابی میباشد .ارزیابی بدون تردید نقشهای زیادی میتواند داشته باشد ، ارزیابی میتواند در توسعه و اجرای برنامه تعادل ایجاد نماید، میتوان آنرا به عنوان یک مداخله تخصصی در نظر گرفت که به ارزش سنجی پروژهها و برنامه میپردازد ، یکی از نقشهای مهم ارزیابی، پاسخگویی است . «برای پاسخگویی باید فعالیتهای انجام شده مورد ارزیابی قرار گیرد . یافتههای حاصل از ارزشیابی ، یعنی عملکردها یا آنچه که انجام گرفته و رخ داده است ، در اختیار کساتی قرار گیرد که برنامه مطالعه شده را مورد سوال قرار دادهاند ، در واقع ارزیابی وسیله پاسخگویی است . فرایند ارزیابی میتواند بازخوردهایی را فراهم آورد که مشخص میسازد چه چیزهایی خوب انجام شده وچه چیزهایی به اصلاح و بهبود احتیاج دارند۰
-
مختصری در خصوص سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و خدمات این سازمان را بیان کنید؟
-
تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) به عنوان تنها مرجع رسمی این وظیفه در کشور.
-
انجام تحقیقات به منظور تدوین استاندارد، بالا بردن کیفیت کالاهای تولید داخلی، کمک به بهبود روشهای تولید و کارایی صنایع.
-
ترویج استانداردهای ملی.
-
نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری.
-
کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب به منظور فراهم نمودن امکانات رقابت با *کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بینالمللی.
-
کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور *حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب.
-
مشارکت در تدوین استانداردهای بینالمللی به عنوان سیستم رسمی اوزان و ترویج سیستم بینالمللی یکاها/ مقیاسها در کشور و کالیبره کردن وسایل سنجش.
-
آزمایش و تطبیق نمونه کالا با استانداردهای مربوط، اعلام مشخصات و اظهارنظر مقایسهای و صدور گواهینامههای لازم.
-
آموزش مستمر مسولین کنترل کیفیت واحدهای تولیدی.
-
تاًیید صلاحیت شرکتها و موسسات بازرسی کننده داخلی و خارجی (سورویانس)، آزمایشگاهها، کارشناسان استاندارد و گواهی دهندگان نظامهای سیستمهای مدیریت کیفیت و مدیریت زیست محیطی.
-
توصیه شما به عنوان متخصص کیفیت در کشور به تولید کنندگان، مصرف کنندگان، مشاورین، آزمایشگاه های مرجع، CB ها . ... چیست؟
بکارگیری عملیاتی و نهادینه کردن استانداردهای مرتبط و مورد نیاز که برخی از آنها به شرح ذیل آمده است:
ISO۹۰۰۱ سیستم مدیریت کیفیت
ISO۱۴۰۰۱ سیستم مدیریت کیفیت زیست محیطی
ISO۲۱۵۰۰ مدیریت پروژه
OHSAS۱۸۰۰۱ سیستم مدیریت ایمنی شغلی
ISO۲۲۰۰۰ سیستم مدیریت کیفیت بهداشت و ایمنی مواد غذایی
ISO۲۷۰۰۱ سیستم مدیریت امنیت اطلاعات
ISO۱۰۰۰۲ سیستم مدیریت بازخورد شکایات مشتریان
ISO۱۰۰۰۴ سیستم مدیریت بازخورد رضایت مشتریان
ISO سیستم مدیریت کیفیت در زمینه مسئولیت اجتماعی : ۲۶۰۰۰
ISO سیستم مدیریت کیفیت در زمینه جوش : ۳۸۳۴
ISO/TS سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودرو : ۱۶۹۴۹
ISO/TS سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت گاز پتروشیمی : ۲۹۰۰۱
ISO سیستم مدیریت کیفیت در زمینه آموزش : ۱۰۰۱۵
ISO سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاههای آزمون : ۱۷۰۲۵
ISO سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاههای پزشکی : ۱۵۱۸۹
ISO سیستم مدیریت کیفیت در زمینه ارزشگذاری برند : ۱۰۶۶۸
ISO سیستم مدیریت ریسک پذیری : ۳۱۰۰۰
ISO سیستم مدیریت انرژی : ۵۰۰۰۱
ISO سیستم مدیریت در تکنولوژی اطلاعات : ۲۰۰۰۰
HACCPتجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی
GMP روش های خوب ساخت در حوزه های مواد غذایی ، دارویی
IMS سیستم مدیریت کیفیت یکپارچه
|
|
|
|
|
|
|
 |
مصاحبه با جناب آقای مهندس مهریان |
 |
|
| تاریخ ارسال: 1400/2/14 | |
|

ارتقاء بهره وری از حرف تا عمل
این سؤال همیشه در اذهان مطرح است که پیشرفت و توسعه، علیالخصوص در زمینه بهرهوری امری فنّاورانه و سختافزاری، نرمافزاری، مغر افزایی و ... همه یا هیچکدام؟ و در پاسخ به این سؤال میتوان تاریخچه ارتقاء کارایی و بهرهوری صنعت برق از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۵ را بهاتفاق مرور نمود.
در سال ۱۳۷۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام و بهمنظور تدوین سند چشمانداز کشور اطلاعات موردنیاز صنعت برق را از وزارت نیرو خواستار و این مهم به پژوهشگاه نیرو (مرکز تحقیقات نیرو) ارجاع و با تعریف پروژهای ۶ ماهه مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و نتیجه به آن وزارتخانه تقدیم گردید. نکته حائز اهمیت و بسیار تکاندهنده این بود که جایگاه صنعت برق ایران در بین ۴۰ کشور خوب جهان در تولید برق ردیف بیستم (درست وسط) و در مقابل در کارایی و بهرهوری ردیف ۳۷ (سه کشور کوچک و ناتوان مانده به آخر) اعلام گردیده بود.
آمار مذکور برای کارشناسان و مدیران ذیربط آن موقع بسیار تکاندهنده بود و اینجانب بهعنوان کارشناس باسابقه ۲۶ ساله برایم غیرقابلقبول و تصور بوده و در خلوتگاه وجدانم بسیار تند، زننده و غیرمسئولانه آمد چون میدانستم صنعت برق ایران از جهات مختلف نیروی انسانی، سرمایه، موقعیت سوقالجیشی، دارنده فنّاوریهای متعدد، وضعیت اقتصادی، مالی و ... سرآمد اکثریت کشورهای موردمطالعه قرار داشت و لذا بااحساس مسئولیت عمیق و سنگین فردی که در باورم نمیگنجید دست به اقدامات بزرگ زدم که برخی از آنها به شرح زیر است:
الف- آمار بهدستآمده بینالمللی را به همراه اسامی کشورها، وضعیت کارایی و بهرهوری آنها را در منحنیهایی ترسیمشده به مدیران ارشد صنعت برق بهویژه مدیران شرکت توانیر بهصورت حضوری ارائه داده و ضمن ابراز تأسف، درخواست استمداد از آنها را عمیقاً خواستار گردیدم.
ب- از آنجائی که حل این مشکل جز با همراهی نیروی انسانی (مدیریتی، تخصصی، کارشناسی و ...) امکانپذیر نمیگردید، جمعآوری و همافزایی آنها را از طریق برگزاری اولین همایش کیفیت و بهرهوری در صنعت برق ایران در سال ۱۳۷۹ پیگیری نموده و پایهریزی آشنایی با متخصصین واجد شرایط علاقهمند با سیستمهای مدیریتی مختلف کیفیت و بهرهوری و طرح موضوع با سازمانهای مسئول و ذیربط در کشور همچون موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، سازمان ملی بهرهوری ایران، APO و ... را در دستور کار قراردادم.
ج- اولین همایش در سال ۱۳۷۹ با حضور بیش از ۶۰۰ نفر و مقالات علمی متعدد پذیرششده در کمیتههای علمی و اجرائی این همایش در پژوهشگاه نیرو بهصورت آبرومندی برگزار شد. نتیجه این همایش علاوه بر آشنایی با سیستمهای علمی موردنظر، آشنایی و بهکارگیری خبرگان سیستمی مرتبط و هماهنگی و برنامهریزیهای هدفمند، بیشتر مشوق راه سخت و ناهموار مذکور بود.
د- تألیف، چاپ و توزیع سالیانه کتابهای طلائی کیفیت و بهرهوری (مشتمل بر جدیدترین مطالب و اطلاعات مرتبط) با تیراژ یک هزار جلد بهصورت رایگان بین شرکتهای تابعه و وابسته (مستندات لازم را استانداردشده) توزیع گردید.
ه- دورههای آموزشی متمرکز، کارگاههای آموزشی داخل شرکتها در تهران و شهرستانها و یافتن مربیان واجدین شرایط و نیز تربیت ایشان از دیگر اقدامات حوزههای آموزشی بهویژه training for trainer بود.
و- تعیین نیاز و برنامهریزی آموزشی مربیان واجد شرایط بهصورت موازی با برگزاری دورههای سطوح ۱، ۲ و ۳ کیفیت و بهرهوری در مرکز ادامه یافت.
ز- آشنایی با مشاورین(C.B.) Certification body’sوAcribitation body’s (A.B.) و مبادله تفاهمنامههای موردنیاز با آنها در زمینههای آموزشی، تخصصی و مشاورهای انجام پذیرفت.
ح- پیشنهاد ایجاد مسئول کیفیت و بهرهوری هر شرکت در چارت سازمانی آنها پیشنهاد و مصوب گردید تا با انتخاب زبدهترین کارشناسان بتوان در جهت ارتقاء کیفیت و بهرهوری عملاً اقدام نمود.
ط- بر اساس موافقت مدیران ارشد صنعت برق ایجاد، هدایت، راهبری و ممیزی سیستمهایی. مدیریت کیفیت و بهرهوری بهویژه سیستمهای ISO۹۰۰۰- ISO۱۴۰۰۰، ISO ۱۸۰۰۰، EFQM، ۵s و ... برحسب نیاز هر شرکت در دستور کار قرار گرفت.
ی- از سال ۱۳۸۰ ارزیابی و Benchmarking شرکتها بر پایه توجه به مقولههای کیفیت و بهرهوری مطرح شد و از برگزیدگان و برترین ها (حداکثر سه شرکت) در همایشهای سالیانه کیفیت و بهرهوری با اهداء لوح، تقدیر و جوایز مناسب قدردانی گردید.
ک- از آنجائی که اقدامات مذکور میبایست در چارچوب سازمانی بهصورت NGO قرار میگرفت (هرچند مرکز تحقیقات نیرو و پژوهشگاه نیرو مساعدتهای لازم را مبذول مینمودند) لذا اقدام به تأسیس انجمن مهندسی بهرهوری صنعت برق ایران گرفته شد که این انجمن در سالهای ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ موردقبول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت تا بهصورت خاص فقط به ارتقاء بهرهوری توجهی ویژه مبذول نماید. بهطوریکه مدیران و کارشناسان خبره در هیئت مؤسس، هیئتمدیره، مجمع عمومی، سازمانهای ذیربط در کشور، دانشگاهها و صنعت و ... همگی با بازوان توانمند و مقتدر ارتقاء بهرهوری در یک راستا را تحقق بخشند.
ل: بهمنظور قدردانی از همکارانی که بیشترین علاقهمندی و تخصیص وقت را جهت پیشبرد ارتقاء بهرهوری از خود نشان میدادند هرساله جلسات تقدیر از پیشکسوتان در سطح ملی تشکیل و اهمیت موضوع را با تائید مدیران ارشد وزارت نیرو، شرکت توانیر و دیگر مسئولین صنعت برق بیشازپیش برگزار میگردید.
م- در سال ۱۳۸۳ برای اولین بار کتاب جامع ((یکصد سال صنعت برق ایران)) تألیف، چاپ و با سه بار تجدید چاپ تا ۱۰،۰۰۰ جلد بین علاقهمندان توزیع گردید.
ن- همزمان با یکصد سالگی صنعت برق در ایران یکصد عدد فیلمهای حرفهای گفتگو با پیشکسوتان (۴۰ تا ۶۰ دقیقه) با اجرای آقای اسماعیل میر فخرایی (مجری توانمند و باتجربه بخش دانش تلویزیون) تهیه و توزیع گردید.
س- بهمنظور اندازهگیری ساده و عملی پارامتر مهم و ارزشمند فرکانس برق شهر دستگاه پرتابلی بنام فرکانس متر پرتابل اختراع و به تولید آزمایشی رسیده و در حد بسیار محدود بین مدیران ارشد صنعت برق تقسیم تا از پشت میزهایشان در هر نقطهای که باشند وضعیت تولید، مصرف، فرکانس دقیق و ارتباط با بهرهوری و کارایی را لحظهای در شبکهی برق سراسری کشور شاهد باشند.
ع- جمعآوری اطلاعات و تهیه کتاب استاندارد فنی خاص صنعت برق با تائید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران انجام گرفت و برای هر شرکت یک نسخه تخصیص یافت.
ف- سالیانه برگزاری همایش کیفیت و بهرهوری و تبدیل آن به کنفرانس ملی کیفیت و بهرهوری با اضافه کردن نمایشگاه جانبی، کارگاههای آموزشی، پانلهای خاص کیفیت و بهرهوری بهصورت مجزا را بهصورت مستمر انجام پذیرفت.
ص- مجوزهای مجلات علمی، پژوهشی و علمی ترویجی (در زمینههای کیفیت و بهرهوری) از وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت گردید و شمارگان متعددی چاپ و توزیع گردید بهطوریکه امتیاز مجله علمی پژوهشی کیفیت و بهرهوری در صنعت برق انجمن در سال جاری رتبه ۴ ملی را دریافت نموده است.
ق- اندازهگیری سالیانه مقولههای تولید و بهرهوری و کارایی صنعت برق و مقایسه با اولین آمار تأسفبار سال ۷۹ (در مقایسه بهرهوری و کارایی بین همان ۴۰ کشور خوب جهان) به شرح زیر هرساله انجام گردید بهطوریکه آخرین نتیجه در جدول زیر با افزایش راندمان ۶۶% قابلمشاهده است:
سال
|
تولید
|
کارایی و بهرهوری
|
۱۳۷۹
|
۲۰
|
۳۷
|
۱۳۹۵
|
۱۵
|
۲۴
|
توجه: ارتقاء بهرهوری و کارایی صنعت برق تنها به فعالیتهای انجمن بسنده نبوده بلکه فعالیتهای ارزنده چشمگیر و مستمر و نوآورانه مدیران حاکمیتی صنعت برق بهویژه مدیران و همکاران ذیربط در وزارت نیرو و شرکت توانیر را باید تحسین نمود
با توجه به شرح فوقالذکر و از آنجائی که نتایج حاصلشده در صنعت برق و ارتقاء بهرهوری عملی بهدستآمده در این صنعت، حاصل تلاش تمامی مدیران، کارشناسان و دیگر همکاران این صنعت عظیم بود لذا هیئتمدیره انجمن را مصمم نمود تا نتایج حاصله را در سایر صنایع و خدمات نیز تامیم دهد و لذا با درخواست از کمیسیون انجمنهای علمی ایران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز تأسیس انجمن علمی جدید بانام ((مدیریت بهرهوری ایران)) را دریافت نموده تا با همان شیوههای انجامشده گذشته در انجمن مهندسی بهرهوری صنعت برق ایران بتوان گامی هرچند کوتاه در جهت ارتقاء بهرهوری کشورمان برداشت.
از خداوند بزرگ مسئلت مینماییم با همکاری و مساعدت خبرگان بهرهوری کشور که در هیئتمدیره انجمن فعالیت مینمایند و همیاری فرهیختگان ذیربط دانشگاه و صنعت و علیرغم همزمانی شروع فعالیتها با شیوع ویروس کرونا بتوانیم به انگیزههای درونی و ملی خود جامع عمل بپوشانیم.
اینجانب عقیده دارم چنانچه اولین سؤال این دل نوشته را مجدداً مرور کنیم خواهیم دید پیشرفت و توسعه (بهویژه در خصوص ارتقاء بهرهوری) هرچند به مقولههای فنّاورانه افزاری، سختافزاری، نرمافزاری، مغز افزاری، علم افزاری، پول افزاری و ... بستگی داشته ولی چنانچه دل افزاری عمل کنیم همواره میتوان تمامی عوامل داشته و نداشته فوقالذکر را به خدمت گرفته و ارتقاء بهرهوری را از حرف به عمل تبدیل نمود.
|
|
|
|
|
|
|